Projekt ustawy przewidujący wprowadzenie prostej spółki akcyjnej zapewnia, że regulacja ma na celu wprowadzenie systemu, który pozwoli wspólnikom na podjęcie właściwej działalności gospodarczej w czasie 24h od doręczenia niezbędnych dokumentów. Czy przyjęte obecnie środki pozwalają na tak dynamiczne działanie? Przyjrzymy się procesowi formowania Prostej Spółki Akcyjnej krok po korku.

 

Umowa Prostej Spółki Akcyjnej

 

W pierwszej kolejności wspólnicy dążący do założenia prostej spółki akcyjnej będą musieli zawiązać umowę spółki. Wymagane jest zachowanie dla niej formy aktu notarialnego, jednak jeśli żaden z wkładów wnoszonych do spółki nie jest prawem zbywalnym istnieje możliwość zawarcia jej przy pomocy wzorca umowy. Do skorzystania z tej drugiej opcji należy użyć  formularza, który dostępny będzie w systemie teleinformatycznym, a jego treść ustali po wejściu ustawy w życie Minister Sprawiedliwości. Wspólnicy będą musieli podpisać taką umowę przy pomocy podpisu elektronicznego lub za pośrednictwem profilu zaufanego ePUAP (dostępny za darmo, do założenia od ręki za pomocą bankowości elektronicznej). W umowie spółki powinno zawrzeć się następujące elementy:

  1. firmę i siedzibę spółki;
  2. przedmiot działalności spółki;
  3. liczbę, serie i numery akcji;
  4. liczbę akcji objętych przez poszczególnych akcjonariuszy;
  5. cenę emisji akcji – za akcje, na które wkłady mają zdolność bilansową;
  6. przedmiot i wartość wkładów niepieniężnych mających zdolność bilansową wraz z oznaczeniam, kto takie wkłady objął;
  7. rodzaj i czas świadczenia pracy bądź usług, wraz ze wskazaniem osób obejmujących za nie wkłady i ceną emisyjną akcji;
  8. organy ustanowione w spółce;
  9. liczbę członków organów spółki;
  10. czas trwania spółki, jeżeli został oznaczony.

 

Powołanie organów Prostej Spółki Akcyjnej

 

W następnej kolejności naturalnie powinny zostać powołane organy spółki, tak by została ona przygotowana do funkcjonowania w obrocie. Oznacza to, że założyciele w umowie spółki muszą określić czy powołują sam zarząd, zarząd oraz radę nadzorczą czy radę dyrektorów, a następnie wyznaczyć osoby, które będą pełnić funkcje ich członków.

 

Wpis do rejestru

 

Kolejnym etapem będzie już wpis do rejestru, tą kwestią nie zajmują się tak jak w poprzednich etapach wspólnicy, a już członkowie zarządu. Zgłoszenie składa się do właściwego sądu rejestrowego a powinno ono zawierać:

  1. firmę, siedzibę i adres spółki, wraz z adresem do doręczeń;
  2. przedmiot działalności spółki;
  3. liczbę akcji;
  4. liczbę akcji uprzywilejowanych i rodzaj uprzywilejowania (jeżeli umowa przewiduje takowe);
  5. okoliczności, w których akcjonariuszom przysługują uprawnienia indywidualne, tytuły uczestnictwa w dochodach lub majątku niewynikające z akcji (jeżeli umowa je przewiduje);
  6. wysokość kapitału akcyjnego;
  7. informację czy akcjonariusze wnoszą wkłady niepieniężne;
  8. informację o części wkładów pieniężnych i niepieniężnych mających zdolność bilansową jaka została wniesiona;
  9. imiona i nazwiska członków zarządu/ rady dyrektorów i sposób reprezentowania spółki;
  10. imiona i nazwiska członków rady nadzorczej (jeśli umowa przewiduje jej powołanie);
  11. czas trwania spółki (jeżeli jest oznaczony);
  12. pismo przeznaczone do ogłoszeń spółki (jeżeli umowa takie przewiduje).

Ponadto należy do takiego zgłoszenia załączyć odpowiednie załączniki:

  1. umowę spółki
  2. oświadczenie wszystkich członków zarządu o wysokości kapitału akcyjnego, ustalonego na podstawie wysokości wniesionych wkładów;
  3. oświadczenie wszystkich członków zarządu o fakcie pokrycia kapitału akcyjnego w części przewidzianej w umowie spółki, uchwale akcjonariuszy albo zarządu;
  4. dowód powołania członków zarządu z wyszczególnieniem składu osobowego (chyba, że zostało to zapisane w umowie).

Jeżeli spółka została założona poprzez system elektroniczny, załączniki powinny mieć formę formularzy udostępnionych w systemie teleinformatycznym i opatrzone odpowiednio podpisami elektronicznymi, bądź potwierdzone profilem zaufanym ePUAP.

 

Po przyjęciu takiego zgłoszenia, pod warunkiem, że wszystkie warunki zostały spełnione i we wniosku nie występują braki formalne, z chwilą wpisu do rejestru spółka może podjąć działalność gospodarczą. Należy zaznaczyć, że nie wymaga się od wspólników pokrycia akcji w całości, a jedynie w takiej wysokości jak to przewiduje akt wewnętrzny spółki. Ustawodawca zakreślił jednak termin 3 lat na pokrycie całości wkładów, aby uniknąć sytuacji, w której nie zostanie to dokonane.

 

Jak łatwo zauważyć w porównaniu z pozostałymi spółkami kapitałowymi założenie Prostej Spółki Akcyjnej nie powinno sprawić wspólnikom większej pewności. Autorzy projektu twierdzą, że system będzie bardzie przejrzysty i szybszy niż obecny S-24. Również zamknięcie działalności Prostej Spółki Akcyjnej ma być łatwe i dynamicznie, podobnie jak jej rozwiązanie.

 

Tekst przygotowany przez prawników Kancelarii Adwokackiej Mateusz Kara.

Autor artykułu
Biuro Rachunkowe Taxo

Zespół prosta-spolka.pl to doświadczeni prawnicy oraz doradcy podatkowi, gotowi zapewnić kompleksowe wsparcie dla Twojej działalności. Oferujemy porady prawne, interpretacje przepisów, reprezentację przed organami państwowymi oraz doradztwo podatkowe. Skupiamy się na dostarczaniu profesjonalnych rozwiązań dedykowanych Prostej Spółce Akcyjnej prawnych i podatkowych, zgodnych z aktualnymi przepisami.

Zapraszamy do indywidualnej konsultacji.

Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania i pomożemy Ci znaleźć najbardziej efektywne rozwiązania dla Twojego biznesu.

Dołącz do naszego newslettera

i zyskaj bezpłatny dostęp do najnowszych informacji z branży księgowej, podatkowej oraz prawnej, aktualnych trendów w kryptowalutach i niezbędnych porad dla Twojego biznesu. Z nami zawsze będziesz krok przed konkurencją!