OGÓLNE WARUNKI UMOWY
z dnia 13 lipca 2024 r.

§ 1 Wstęp

Niniejsze Ogólne Warunki Umowy (dalej: „OWU”) regulują warunki świadczenia usług prawnych przez spółkę pod firmą prosta-spolka.pl Prosta Spółka Akcyjna z siedzibą w Poznaniu, adres: ul. Szkolna 5/18, 61-832 Poznań, wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000909903, NIP: 7831839252, REGON: 389366225, kapitał akcyjny: 1.000,00 zł (dalej: „Spółka”) na rzecz klienta, będącego stroną Umowy ze Spółką (dalej: „Klient”). Spółka i Klient będą zwani dalej łącznie „Stronami”.

§ 2 Umowa

  1. Spółka i Klient mogą zawierać umowy, na mocy których Spółka świadczy usługi prawne na rzecz Klienta w dowolnej formie, zarówno pisemnej, jak i elektronicznej (dalej: „Umowa„).
  2. Jeśli nie zawarto pisemnej umowy na świadczenie usług prawnych, umowa może zostać zawarta poprzez wymianę oświadczeń woli w dowolnej formie (np. telefonicznie lub e-mailem) i wymaga wyraźnego przyjęcia zlecenia przez Spółkę. Akceptacja zlecenia może nastąpić w formie pisemnej, elektronicznej lub przez podjęcie działań zgodnie ze zleceniem Klienta.
  3. OWU będą wiążące dla Klienta i Spółki jeśli:
    1. stanowią Załącznik do Umowy; lub
    2. zostały przywołane w treści Umowy i doręczone lub udostępnione Klientowi w wersji elektronicznej przed zawarciem Umowy, w szczególności poprzez wskazanie do stosowania OWU udostępnionych na stronie internetowej Spółki; lub
    3. zostały doręczone lub udostępnione w wersji elektronicznej Klientowi, w szczególności poprzez wskazanie do stosowania OWU udostępnionych na stronie internetowej Spółki, przed zawarciem Umowy i zaakceptowane przez Klienta w inny sposób, jako warunki świadczenia usług prawnych przez Spółkę na rzecz Klienta.
    4. Strony uznają, że OWU dostarczone lub udostępnione Klientowi zgodnie z powyższymi postanowieniami będą obowiązywać przy realizacji dodatkowych lub kolejnych zleceń.
    5. OWU określają zasady współpracy między Spółką a Klientem przy realizacji zlecenia usług prawnych (dalej: „Zlecenie”), w zakresie nieuregulowanym w Umowie. W przypadku sprzeczności między OWU a Umową, postanowienia Umowy mają pierwszeństwo.

§ 3 Sposób wykonania i terminy

  1. Świadczenie usług prawnych przez Spółkę obejmuje w szczególności udzielanie porad prawnych, sporządzanie analiz, memorandów i opinii prawnych, przygotowywanie projektów umów i dokumentacji prawnej oraz doradztwo prawne podczas negocjacji i transakcji Klienta. Spółka świadczy usługi w zakresie prawa polskiego, chyba że ustalono inaczej. Spółka zobowiązuje się do starannego świadczenia usług zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Jeśli w Umowie nie ustalono inaczej, terminy realizacji czynności w ramach Zlecenia wynikają z rodzaju Zlecenia oraz bieżących uzgodnień z Klientem.
  3. Świadczenie przez Spółkę usług prawnych oparte jest na rozumieniu przez współpracowników Spółki odpowiednich przepisów prawa, praktyki ich stosowania oraz orzecznictwa – aktualnych w chwili realizacji Zlecenia. Późniejsze zmiany przepisów prawa, praktyki ich stosowania lub orzecznictwa mogą mieć wpływ na udzielone przez Spółkę porady prawne przy realizacji Zlecenia. O ile nic innego nie wynika wyraźnie z udzielonych przez Spółkę porad prawnych, Spółka nie jest zobowiązana do aktualizowania udzielonych porad pod kątem późniejszych zmian w przepisach prawa, orzecznictwie lub praktyce. Spółka nie ponosi również odpowiedzialności za skutki udzielonych porad lub innych usług, jeżeli po ich udzieleniu nastąpią zmiany przepisów prawa, praktyki ich stosowania, orzecznictwa lub zmiany interpretacji przepisów prawa przez stosujące je sądy lub organy.
  4. Spółka nie udziela porad dotyczących aspektów ekonomicznych, finansowych, księgowych ani biznesowych zleconej sprawy. Klient podejmuje decyzje na podstawie własnej oceny tych aspektów i ryzyk.
  5. Spółka informuje Klienta o postępach w realizacji Zlecenia w sposób uzgodniony z Klientem.
  6. Spółka świadczy usługi pomocy prawnej w języku polskim, a na podstawie odrębnego uzgodnienia dokonanego pod rygorem nieważności na piśmie, także w językach obcych.
  7. O ile nie umówiono się inaczej, Spółka nie jest umocowana do dokonywania jakichkolwiek czynności materialnoprawnych lub faktycznych dla Klientów. Umocowanie do dokonywania takich czynności wymaga każdorazowo odrębnego uzgodnienia dokonanego pod rygorem nieważności na piśmie, przy czym Klient zwalnia Spółkę z odpowiedzialności za wynik tych czynności, leżący poza zakresem świadczonej pomocy prawnej. Wszelkie decyzje o dokonaniu stosownych czynności prawnych lub faktycznych podejmowane są samodzielnie przez Klienta a udzielona przez Spółkę pomoc prawna nie może być rozumiana jako rekomendacja co do zasadności dokonania tych czynności, poza ich oceną na płaszczyźnie prawnej.

§ 4 Osoby wykonujące zlecenie

  1. Reprezentowanie Klienta przed sądami, organami administracyjnymi oraz innymi podmiotami wymaga pisemnego pełnomocnictwa dla współpracowników wskazanych przez Spółkę. Reprezentowanie Klienta przez Spółkę lub jej współpracowników przy dokonywaniu czynności prawnych odbywa się na podstawie pełnomocnictwa i instrukcji Klienta.
  2. Jeżeli konieczne będzie skorzystanie z usług podmiotów trzecich, takich jak doradcy finansowi, zagraniczni prawnicy, notariusze, audytorzy, księgowi, rzeczoznawcy, tłumacze przysięgli (Doradcy Zewnętrzni), Spółka może pośredniczyć w kontaktach z nimi na życzenie Klienta. Współpraca z Doradcami Zewnętrznymi odbywa się na podstawie umowy między Klientem a Doradcą Zewnętrznym, a Klient jest odpowiedzialny za zapłatę ich wynagrodzenia i wszelkich opłat. Spółka nie ponosi odpowiedzialności za usługi świadczone przez Doradców Zewnętrznych.

§ 5 Czynności Klienta

  1. Zlecenie jest realizowane przez Spółkę na podstawie informacji i dokumentów dostarczonych przez Klienta. Klient jest zobowiązany do współpracy ze Spółką, dostarczając wyczerpujące i prawdziwe informacje oraz dokumenty, informując o wszelkich zmianach oraz o decyzjach i działaniach wpływających na realizację Zlecenia.
  2. Spółka nie ma obowiązku weryfikacji prawdziwości ani kompletności przekazywanych informacji, chyba że wynika to z zakresu Zlecenia.
  3. Dokumenty, na podstawie których Spółka świadczy pomoc prawną, winny być okazane przez Klienta w oryginale, a jeśli oryginałem takim Klient nie dysponuje, winien o tym poinformować Spółkę. Za przekazanie Spółce wspomnianych dokumentów nie będzie uważane ich przedstawienie jedynie w formie elektronicznej, chyba że Spółka odrębnie potwierdzi to w sposób wyraźny.
  4. Spółka nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Zlecenia spowodowane brakiem współpracy, nieprawdziwymi lub niekompletnymi informacjami ze strony Klienta.

§ 6 Wynagrodzenie

  1. Klient jest zobowiązany do zapłaty wynagrodzenia za usługi prawne określone w Umowie. Klient pokrywa również wszelkie koszty związane z realizacją Zlecenia, takie jak opłaty sądowe, administracyjne oraz inne konieczne koszty. Spółka informuje Klienta o wysokości, zasadach i terminach ponoszenia takich kosztów.
  2. Spółka może zażądać zaliczki (przedpłaty) na poczet wynagrodzenia, której wysokość, termin i sposób płatności określa Umowa.
  3. Jeśli po stronie Klienta występuje więcej niż jeden podmiot, wszystkie są solidarnie odpowiedzialne za zapłatę wynagrodzenia i zwrot kosztów.
  4. O ile Umowa nie przewiduje inaczej, umówione kwoty wynagrodzenia Spółki są wartościami netto, do których należy doliczyć należny podatek VAT w obowiązującej w danym czasie stawce.
  5. Stawka wynagrodzenia godzinowego Spółki, także taka, która stanowiła podstawę określenia wynagrodzenia za usługi pomocy prawnej rozliczanych według z góry oznaczonego wymiaru czasowego, umówiona między Spółką a Klientem niebędącym konsumentem w rozumieniu właściwych przepisów, podlegać może waloryzacji raz do roku kalendarzowego, ze skutkiem na dzień 31 marca każdego kolejnego roku po jej pierwotnym ustaleniu, w proporcji uwzględniającej stopień podwyższenia publikowanego przez GUS wskaźnika cen i usług towarów konsumpcyjnych w Polsce, za poprzedni rok kalendarzowy. Wprowadzone w ten sposób podwyższenie stawki godzinowej nie wymaga odrębnie uzgodnionej zmiany umowy między Spółki a Klientem i stosowane będzie w rozliczeniach po zawiadomieniu ze strony Spółki w dowolnej formie.

§ 7 Faktury

  1. Za usługi świadczone przez Spółkę wystawiane są faktury VAT obejmujące należne wynagrodzenie.
  2. O ile Umowa nie stanowi inaczej, termin płatności faktury wynosi 10 dni od daty jej wystawienia, a płatności dokonywane są na rachunek bankowy Spółki wskazany w fakturze VAT.

§ 8 Komunikacja elektroniczna

Spółka stara się, aby wysyłane przez nią wiadomości elektroniczne i załączniki nie zawierały wirusów ani innych szkodliwych elementów, ale Klient powinien zabezpieczyć swoje systemy przed tego typu zagrożeniami. Spółka nie odpowiada za straty lub szkody wynikłe z odbioru lub korzystania z przesyłek elektronicznych. W przypadku udostępniania przez Klienta dokumentów lub informacji za pośrednictwem stron internetowych, serwerów (np. Dropbox, Google Drive) lub wirtualnych pokoi danych, Spółka nie odpowiada za straty lub szkody związane z ich używaniem.

§ 9 AML

  1. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Ustawa AML), Spółka może mieć obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu podczas wykonywania Umowy i realizacji Zleceń. Klient zobowiązuje się współpracować ze Spółką w zakresie wynikającym z Ustawy AML.
  2. W celu wywiązania się z Obowiązków AML, Spółka może żądać od klientów informacji zawartych w ich dokumentach tożsamości lub w dokumentach tożsamości osób upoważnionych do działania w ich imieniu, oraz sporządzać kopie tych dokumentów. W przypadku braku możliwości prawidłowego wykonania Obowiązków AML, Spółka na podst. art. 41 Ustawy AML może być obowiązana do odmowy nawiązywania stosunków gospodarczych oraz do ich rozwiązywania – ze skutkiem w postaci odmowy zawarcia bądź wypowiedzenia Umowy, w tym zaprzestania dalszej realizacji Zlecenia.

§ 10 RODO

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych przez Spółkę znajduje się pod adresem strony internetowej: https://prosta-spolka.pl/privacy-policy/.

§ 11 Obowiązek zachowania poufności

  1. Klient nie może bez wcześniejszej pisemnej zgody Spółki wykorzystywać ani udostępniać porad prawnych oraz dokumentów przygotowanych przez Spółkę osobom trzecim, z wyjątkiem celów bezpośrednio związanych z realizacją zlecenia. Klient może przekazać te informacje innym doradcom pracującym na jego rzecz, o ile są oni zobowiązani do zachowania tajemnicy zawodowej i zostaną zobowiązani przez Klienta do utrzymania tych informacji w poufności zgodnie z niniejszymi OWU.
  2. Poza wypadkami, gdy na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa zostanie zobowiązana, Spółka zachowa pełną i nie ograniczoną w czasie poufność informacji i dokumentów przekazanych jej przez Klienta i zapewnia, iż nie zostaną one wykorzystane w żadnym innym celu, jak tylko do świadczenia pomocy prawnej dla Klienta. Zobowiązanie to nie dotyczy jednak opracowań i dokumentów wytworzonych przez Spółkę przy wykonywaniu pomocy prawnej dla danego Klienta, które mogą być wykorzystywane jako wzory do kolejnych usług pomocy prawnej, jednak zawsze z zapewnieniem poufności informacji i dokumentów Klienta, dla którego zostały pierwotnie przygotowane.
  3. Klient przyjmuje do wiadomości, iż opracowania i dokumenty wytworzone przez Spółkę przy wykonywaniu pomocy prawnej dla danego Klienta są chronione prawem autorskim i jako takie mogą być wykorzystywane jedynie w celu, dla którego zostały wytworzone.

§ 12 Odpowiedzialność

  1. Zasady odpowiedzialności Spółki regulowane są przepisami Kodeksu Cywilnego z dnia 23 kwietnia 1964 r. O ile nie ustalono inaczej w Umowie, odpowiedzialność Spółki jest ograniczona do dwukrotności wynagrodzenia otrzymanego za usługi, z których wynikła szkoda, z wyjątkiem szkód wyrządzonych umyślnie.
  2. Spółka nie ponosi odpowiedzialności za wynik sprawy ani za osiągnięcie określonego rezultatu.
  3. Spółka nie ponosi odpowiedzialności za utracone korzyści.
  4. Spółka odpowiada wyłącznie wobec Klienta będącego stroną Umowy. O ile Umowa nie stanowi inaczej, Spółka nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich, w tym podmiotów powiązanych z Klientem lub należących do jego grupy kapitałowej.
  5. Klient zobowiązuje się zwolnić Spółkę oraz jej partnerów, prawników, współpracowników i pracowników (zwanych „Osobami Zwolnionymi”) z wszelkich roszczeń osób trzecich (łącznie z kosztami obrony) związanych z realizacją zlecenia, chyba że wynikają one z zawinionego naruszenia warunków Umowy lub OWU przez Spółkę lub Osoby Zwolnione. Zobowiązanie Klienta do zwolnienia z odpowiedzialności oznacza zwolnienie Spółki i Osób Zwolnionych z obowiązku spełnienia roszczeń osób trzecich.

§ 13 Obowiązywanie

  1. Umowa wraz z OWU wiąże obie strony od momentu jej zawarcia aż do chwili jej wypowiedzenia, rozwiązania lub wygaśnięcia.
  2. Spółka może zmieniać OWU. W takim przypadku Spółka udostępni zmienione OWU Klientowi, w szczególności poprzez doręczenie go Klientowi, oraz poinformuje Klienta o zmianach. Zmienione OWU obowiązują, jeśli Klient nie wypowie Umowy w ciągu miesiąca od ich przekazania.
  3. Każdej ze stron przysługuje prawo do wypowiedzenia Umowy z zachowaniem umownego miesięcznego terminu wypowiedzenia, na koniec miesiąca kalendarzowego oraz w innych przypadkach wskazanych w Kodeksie cywilnym.
  4. W przypadku rozwiązania Umowy, Spółce należne jest wynagrodzenie oraz zwrot wydatków w stosunku do usług świadczonych do dnia rozwiązania Umowy.
  5. Wypowiedzenie Umowy jest równoznaczne z wypowiedzeniem udzielonych Spółce lub jej współpracownikom pełnomocnictw do występowania w charakterze pełnomocnika lub obrońcy Klienta przed urzędami, sądami czy organami egzekucyjnymi.

§ 14 Postanowienia końcowe

  1. Usługi prawne świadczone przez Spółkę podlegają prawu polskiemu.
  2. Wszelkie spory wynikające ze świadczenia usług przez Spółkę będą rozstrzygane przez polskie sądy powszechne właściwe dla siedziby Spółki.
  3. Zmiany Umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
  4. Spory wynikające z niniejszej umowy będą rozstrzygane przez sąd właściwy dla siedziby Spółki, z wyjątkiem sporów z Klientami będącymi konsumentami, które będą rozstrzygane według zasad określonych w odpowiednich przepisach prawa.
  5. OWU ani Umowa nie mogą być mniej korzystne dla Klienta będącego konsumentem niż przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. W przypadku sprzeczności między nimi, pierwszeństwo mają przepisy ustawy.